tisdag 5 juni 2012

Föreläsning/utbildning... igen!

Idag har jag varit på utbildning i samverkan! Detta tema har funnits med under de 16år jag arbetat som Personligt Ombud och med kommunen som min huvudman.
Kanske tacksamt med ett välkänt tema som aldrigs tycks ta slut och ett arbetssätt som vi aldrig kan lära oss fullt ut?
Om jag arbetar till jag är 65år så kommer jag att ha gått olika utbildningar om samverkan i ca 30års tid!

Och dagens utbildning var naturligtvis bra, men... vi behöver naturliga forum att arbeta tillsammans i.
En utbildning av detta slag kräver ett fokus på "praktiska samarbetsövningar" med representanter från olika huvudmän!
Så varför inte använda fallbeskrivningar? Och göra redovisningar? Och kanske kommentarer från brukarorganisationer och människor med egna erfarenheter?
Vi har tidigare haft fina fungerande samverkansgrupper där alla huvudmän varit med till 100%. Ett jätteroligt arbete med otroligt goda effekter. Men dessa grupper har av olika anledningar tyvärr upplösts! Jättesynd, för därmed hamnar vi åter på ruta noll.

Efter denna dag har jag lite ont i kroppen! Kanske har jag drabbats av sam-värk?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna min blogg