tisdag 19 juni 2012

Dessa jäkla försäljare!

Många klienter har genom årens lopp berättat om olika onödiga köp de gjort. Man behöver absolut inte ha någon psykisk funktionsnedsättning för att drabbas av allsköns försäljeri, detta kan drabba alla människor.
Som Personligt ombud hamnar man i alla fall i många situationer när det gäller klienternas hävande av olika köp.
Nu senast har en ung klient som är förälder till ett litet barn köpt ett 10-årigt abonnemang på en brandsläckare till en kostnad av 5000kr!!! Hemförsäljarens använde tyvärr argumentet att "du måste ju tänka på ditt barns säkerhet"!
Okey, barnen är otroligt viktiga men ångesten och kraven på att vara en bra och ansvarstagande förälder gjorde inte detta avbetalningsköp till världens bästa.
Men hur ska man kunna fylla i och skicka in en ångerblankett när man inte ens orkar hålla kontakt med sin socialsekreterare? Och hur bromsar man hela affären när redan första avbetalningen gått till inkasso, med ränta och straffavgifter?
Många människor behöver stöd och lite träning för att helt enkelt kunna säga "NEJ TACK!" till alla olika erbjudanden vi ständigt drabbas av.

En av mina "gamla" klienter berättade om sitt alldeles egna knep att bli av med telefonförsäljare. När han blir uppringd och försäljaren säger:
- Hej, jag arbetar vid "Företaget XX". Pratar jag med Kalle Kallesson?
- Nej, svarar då min gamle klient. Han är tyvärr död!
Då brukar försäljarna lägga på ganska omgående.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna min blogg