måndag 7 oktober 2013

Skjut inte budbäraren!

Jag förstår att många myndigheter kan uppleva oss Personliga ombud som både bra och mindre bra.
Vi hjälper ju våra klienter med att både föra sin talan samt att få veta vilka rättigheter och skyldigheter de har. Dessutom inom en mängd olika livsområden. Genom en pedagogisk och stödjande metodik förändras många komplicerade livssituationer.
Många myndigheter tycker det känns tryggt/bra/välplanerat att klienten har vardagligt samarbete med PO. "Då vet vi ju att planeringen fungerar" säger många.

Det som är bra är ju att de "utsatta klienterna" får den hjälp de själva vill ha och samtidigt få ordning på sina liv.
Bara i fjol avslutades kontakterna med ca 25-tal(!) personer som var nöjda och hade uppnått ett fungerande liv.

Men vissa negativa yttranden framstår idag ganska klart:
- För många myndigheter är ju medverkan av ett Personligt ombud samtidigt en liten "knuff" att måsta utföra det ansvar de har.
En del kan tolka klienternas behovsframställan som kritik mot olika verksamheter.
PO hjälper människor med psykisk ohälsa att framföra sina åsikter.
Därför får vi både ros & ris!
 
 
PO har ett mycket tydligt uppdrag!
Och att framhålla situationen för utsatta människor med psykisk ohälsa!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna min blogg