fredag 20 april 2012

Fredag med lite annorlunda inslag

Morgonfikat på Piteå-PO´s arbetsplats blev litet annorlunda idag.
Min manlige kollega ska till att fylla 60år till veckan. Och då har han ju naturligtvis tagit ledig, samtidigt som han sagt upp all form av uppvaktning. Detta respekteras ju... men...
när man är på jobbet så gäller helt andra regler.
Han uppvaktades med smörgåstårta, presenter, tal och "skönsång".

Men efter denna mycket trivsamma start på dagen fortsatte PO-jobbet tillsammans med våra klienter.
Noterbart från i dag är att jag haft ett mycket intressant och givande telefonsamtal med yrkesföreningens (YPOS) ordförande Engbert. Och om detta kommer jag att återkomma. Det handlar till stor del om hur man kan tillvarata och använda ombudens samlade kunskap och erfarenheter i samverkansarbetet mellan myndigheter.

Sen så måste jag bara få säga att man nästan dagligen snubblar över samhällets egna konstiga hinder för människor med psykisk ohälsa.
Ett dagsfärskt exempel:
Om man t.ex. har väldokumenterad utredning med diagnos för en sjukdom, så kan man i kontakt med psykiatrin få en annan behandling med inriktning på ett helt annat problem och diagnos!!!???
Och dessutom få en helt "ny diagnos" grundat på ett kort samtal med en tillfällig läkare.
Det är ungefär som om jag skulle lämna in bilen på reparation för en trasig kylare, och verkstaden sa:
"Tyvärr, vi fixade inte din kylare, utan vi bytte generatorn istället. För det är det är det vi kan bäst!"

Nåja, fortsättning följer.

Grattis PO-kollega på din födelsedag till veckan. Hoppas din ledighet blir kanonbra!

1 kommentar:

  1. Hejsan!
    Ojdå! Jag fick höra att det inte gick att kommentera min blogg. Men nu kan man det om man vill.

    SvaraRadera

Kommentera gärna min blogg