onsdag 21 oktober 2015

Information behöver bli tydligare

Många klienter får mycket bra information...
... men tyvärr alldeles för mycket, på samma gång.

Våra klienter träffar av naturliga anledningar många olika handläggare.
De möter personer som arbetar för olika myndigheter verksamheter.
Ibland träffar klienterna myndigheter utan att PO deltar i träffarna.

I dessa träffar så berättar naturligtvis "myndighetspersonerna" om den verksamhet som de arbetar inom. Och de svarar på klienternas frågor.
Detta är bra men det uppstår ofta problem som man kanske inte tänker på:
- Informationen blir ofta innehållsrik men muntlig, och med många ord.
All denna information orkar många klienter inte alltid hålla i minnet.
När vi ombud träffar klienterna efteråt så minns de inte riktigt vad som sas.

Ett litet förslag på lösning som klienterna själva kommer med är:
- Skriv enkelt och kortfattat ner punkter man pratar om.
- Använd gärna whiteboardtavla. Skriv/rita, fota den och dra ut bilden.
- Och att man ibland får hjälp att göra detta.
- Sammanfatta gärna mötet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna min blogg