torsdag 22 januari 2015

Vi har ett resultat - årsstatistik för telefonrådgivning


Förutom att arbeta som Personliga Ombud (PO) så har vi även ansvar för Piteå Kommuns Telefonrådgivning till kommuninnevånarnas olika frågor gällande "Psykisk ohälsa".
 
Detta är en extra arbetsuppgift som lades till POs befintliga arbetsuppgifter 2012 när en omorganisation av gamla Handikappomsorgen genomfördes.
 
Eftersom PO märkt en klar ökning av antalet ärenden så beslöt vi oss för att under ett års tid genomföra en mätperiod för att tydligt kunna utvärdera Telefonrådgivningen på många plan.
Idag kan vi presentera hur många ärenden vi handlagt samt även tidsåtgång för detta.
 
Statistikperiod 1år (mätperiod): 2013-11-28 t.o.m. 2014-11-28

Antal registrerade ärenden:                     112 st
Total tidsåtgång för dessa ärenden:        511 tim (64 st arb.dagar)

Antal timmar/månad:                                  44 tim/månad
Antal timmar/vecka:                                    11 tim/vecka


Övriga noteringar i korthet:

·           Många människor med psykisk ohälsa som söker rådgivning har ingen aning om vad man söker för typ av hjälp. Dessutom är okunskapen stor om vilket utbud av hjälp & stöd som finns att tillgå. Till detta kommer också problemet med ”hur hittar man dit”? Vem ska man kontakta? Och hur?
·           Eftersom den psykiska ohälsan ofta bottnar i många vardagliga och ibland ganska komplicerade problembilder så ser vi att fysiska träffar behövs allt oftare. I dessa träffar kan vi genom en enklare form av kartläggning ganska snabbt komma fram till vilket/vilka problemområden en person vill förändra. Därefter samtalar vi om vilka olika lösningsvägar som finns.

Just denna kartläggningsmetodik är en uppskattad hjälp för de flesta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna min blogg