onsdag 5 juni 2013

Snabbare handläggning tack!

Nu har det hänt... återigen.
En klient har faktiskt blivit erbjuden arbete! Klienten är behövd för att utföra ett arbete och får dessutom lön för detta!!!
DETTA ÄR FANTASTISKA ERBJUDANDEN SOM BETYDER SÅ OFANTLIGT MYCKET!
Men vad händer sedan???
- Jo, vissa personer som handlägger dessa ärenden bromsar erbjudandet på olika sätt. De kan t.ex. kräva att personen först tar en praktik på den arbetsplatsen... i flera månader. Och med motiveringen "så att vi ser om du klarar det".
Eller med motiveringen "så du vet vilken nivå du befinner dig på!"
Är det konstigt att klienterna blir förbannade på trögheten?

Vi arbetar med klienter som genomgått årtals av olika behandlingar, program och planeringar.
De vill ju att någonting ska börja hända. Och det ska hända SNABBT!!!

Nu har vi alltså en klient som erbjudits arbete direkt:
Klienten känner företagaren väl.
Klienten vet exakt vilka arbetsuppgifter som ska göras.
Klienten har tagit upp med FK att få arbeta 50% och behålla sin aktivitetsersättning med 50%.
Klienten har anmält sig som arbetssökande på AF.
Allt är OK från alla håll... men...

AF drar ut på tiden, beslut, träffar med arbetsgivaren, har mycket att göra, vill ha en praktikperiod...

Som Personligt Ombud har jag nu författat en skrivelse till handläggaren på AF Piteå om detta ärende.
Det är inte underligt om man vissa dagar irriteras över "trögheten" i samhället.
"VÅGA PROVA!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna min blogg