måndag 2 september 2013

Hoppsan, ansökan om sjukersättning som kom bort!

En klient ringde mig idag och sa att tiden för sjukskrivningen och därmed sjukpenningen skulle gå ut och upphöra.
- OK, sade jag. Då måste du boka en läkartid.
- Jag orkar inte ringa själv! sade klienten.
Efter ett längre samtal om arbetsförmåga m.m. tog jag på mig att kontakta psykiatrin så att de kunde ringa upp klienten om detta.
I kontakten jag gjorde med psykiatrin svarade de mig:
- Men vår överläkare har ju redan i februari i år gjort ett FKF 3200-förfarande (ansökan + läkarintyg) till FK!!! Hon måste ju ha fått sjukbidraget godkänt!?

Då ringde jag FK.
- Din klient har sjukpenning som snart går ut.
- Men det är ju ansökt om sjukersättning i år? undrade jag förvånat.
- Nej, någonting sådant finns inte noterat! svarade FK.
- Men ni måste ju kolla upp var dessa viktiga papper finns!?
Efter en lång stund svarade handläggaren att han hittat dessa papper.
- Jo, nu har jag dem. Men de ligger bland sjukskrivningshandlingarna och ingen pågående utredning finns. Du måste prata med den lokala handläggaren!
- Så vad ska nu min klient göra bäst nu? frågade jag.
- Antagligen måste klienten boka en ny tid med läkaren, göra en ny ansökan för att få aktuella uppgifter men först kontakta sin lokala handläggare. Men handläggningstiden är så lång att jag rekommenderar att klienten också förbereder sig för ett glapp i utbetalningarna... om ansökningen ens godkänns.
- Det innebär att klienten också måste boka in en tid för försörjningsstöd! svarade jag.

SUCK!!!
Jag förstår att klienterna kan bli trötta och inte orka ringa myndigheter!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna min blogg