tisdag 13 november 2012

Hoppsan! En inneboende... igen!

Nu har det återigen hänt!
En klient berättar plötsligt att han/hon har en inneboende person hos sig!
Anledningen till att de berättar detta för oss ombud är att situationen förändrat sig till den grad att det uppstått problem med det mesta.
Dessa problem kan te sig lite olika. Här är ett axplock av det vi får veta:
- Min inneboende städar inte, han/hon bara ligger och gör ingenting!
- Min inneboende använder narkotika och droger. Min lägenhet har blivit ett tillhåll för droghandel!
- Min inneboende betalar inte för den mat han/hon äter, jag köper allt!
- Min inneboende har lånat pengar av mig. Nu har jag inte råd med hyran!
- Min inneboende hjälper inte till med hyran alls!
- Min inneboende har stulit av mig en massa saker!
- Min inneboende vill inte alls flytta!
- Jag vill inte bo med min inneboende! Jag flyttar!
- Min inneboende och jag bara grälar!

Under dessa två arbetsdagar har jag besökt en klient i hemmet och träffat "den inneboende".
Jag har på min klients önskan ordnat akuttid på soc, återupprättat kontakten med psykiatrin och uppskjutit en avhysning (vräkning) av min klient.

Men vad jag märker är att "den inneboende" skulle behöva otroligt omfattande stöd för att ens börja planera sitt liv... en planering som inte alls finns idag!
Kanske en inneboende som också behöver PO?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna min blogg