tisdag 6 november 2012

Enkelriktad hospitering?

Trots att jag tidigare har jobbat inom psykiatrin i mer än tjugo års tid så nappade jag direkt på erbjudandet att få hospitera där. Detta innebär ett bra tillfälle att under ett par dagar få möjlighet att följa med i vardagsarbetet vid olika psykiatriska verksamheter inom Landstinget. Det är en nyttig och bra erfarenhet att få uppdatera sig hur psykiatrins olika verksamheter fungerar idag och samtidigt lära känna många människor. Detta trots att jag som ombud dagligen kommer i kontakt med psykiatrin.
Hospiteringserbjudandet är också en viktig del i det stora "samverkansarbete" vi behöver utveckla.
Detta är därför sanktionerat från "högre ort" och således en viktig kunskapsbreddning.

Men om man trodde att intresset skulle delas lika av både kommun & Landsting så trodde man fel... Man kan nog ganska lätt räkna de "Landstingspersoner" som gav sig tid att hospitera vid t.ex. de särskilda boenden som kommunen har för människor med psykiska problem.
Som anledning hörs i efterhand alltför ofta kommentaren: - Men vi har så mycket annat inplanerat!
Samtidigt som det ganska ofta från psykiatrin föreslås psykgruppboenden i olika vårdplaneringar.
Som vanlig visas okunskap redan utifrån kommentarerna om att "man redan vet allt..."

Tillsammans med mina PO-kollegor bär vi nu på många frågeställningar till psykiatrin när det gäller modern samverkan och metodutveckling för detta!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna min blogg