torsdag 1 december 2016

Krångligt ta prover

Komplikationer som beror på kommunikationsmissar.


En PO-klient har äntligen återupptagit sin kontakt med psykiatrin.
Då fick klienten träffa en läkare som ordinerade en medicin som kräver en följd provtagningar för att kunna kontrollera dosering och göra uppföljningar. Med på detta läkarmöte var naturligtvis Personligt ombud eftersom klienten behöver, och vill ha hjälp, för att överhuvudtaget ta sig till viktiga möten.
PO tog också på sig uppgiften att boka en provtagningstid samt att både skjutsa och följa klienten till provtagningarna som måste ske vid en hälsocentral inom primärvården i Landstinget.

Idag var det då äntligen dags för den första provtagningen. Detta tog tyvärr ett snopet slut trots att den något nervösa klienten var på plats och i rätt tid.
Detta hände:
1- Klienten fick inte lämna något prov alls eftersom klienten hade tagit sin medicin i morse. Detta får man tydligen inte göra innan ett prov ska tas. Men ingen information om detta hade getts.
2- Klienten måste inför nästa provtagning skaffa en remiss(?).
3- I remissen skall uppges hur ofta klienten ska ta prover.
4- I remissen skall också uppges hur länge provtagningarna ska utföras.
5- En ny provtagningstid måste bokas.

Men visst är detta att krångla till det i onödan? Hur ser kommunikationen ut inom Landstinget? Mellan psykiatri och primärvård?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna min blogg