onsdag 22 augusti 2012

Hur? Var? Vem?

Nja, så här illa är det ju inte riktigt.
Men ett av dagens fokus ligger på kommunens telefonrådgivningsfunktion som vi PO ansvarar för.
Det händer ganska ofta att personer kontaktar oss om olika problem i sin vardag. Problem i form av ekonomi, skulder, papper, regelverk, ansökningar, överenskommelser m.m. Problem som gett effekten att man mår dåligt, men kanske inte riktigt så dåligt att man tvingats söka psykiatrisk kontakt... ännu!
För att vi skall kunna bilda oss en uppfattning om problemets omfattning så bokar vi ganska ofta en träff för att kunna kolla upp hela situationen. Detta är jätteviktigt för att veta hur människan ska hitta rätta vägar för sin problemlösning.
Men ofta kvarstår ett stort problem. Det händer nämligen ofta att människan själv inte orkar ta tag i detta för att lösa sin situation. Trots bra "vägbeskrivning" till lösningsmålet.
Vem ger stödet när det inte är ett "PO-ärende", d.v.s. att klienten tillhör vår målgrupp och att vi jobbar tillsammans med genomförandet???
- Socialsekreterare? Nej... ger inte detta stöd och att följa med.
- Konsumentrådgivningen? Kö! Och då ska mycket av handlingsplanen ändå genomföras själv.
- Godman eller förvaltare? Nej, vill inte söka detta!
- Släkting eller god vän? Nej, jag har ingen sådan som kan...

Nu börjar vi fokusera allt mera på att lösa detta problem! Det blir nämligen allt vanligare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna min blogg